PAVEL PIEKAR

 

UMĚNÍ A PRÁCE


Nevěřím na prvotní inspiraci.Umění je stálá, každodenní práce. Nejde o to, čekat na inspiraci až si nás najde-jde o to žít ve vnitřním světě, kde se vnější vizuální tvary – způsobem umělcova života – promění ve vhodné formy jeho vlastní tvorby. Umělecká tvorba je nezbytným každodenním pokrmem, biologickou nezbytností, stálou potřebou, která, pokud je naplněna, dává na druhou stranu pocit vnitřní rovnováhy. Pocit neustálého naplňování životního úkolu, vnitřní cestou, po které je zapotřebí stále jít.Každodenní, vytrvalé klepání na nebeskou bránu. Nebotˇ jenom tehdy se může stát, že se brána pootevře.

Každý má své šťastné chvíle. Ale ty samy o sobě nestačí. Procházeje se dějinami umění cením si nejvíce děl, kde čas jakoby nehrál roli, kdy umělec počal práci neznaje, za jak dlouho dílo dokončí. Trpělivě nanášel vrstvu po vrstvě, trpělivě směřoval k cíli – věčnosti. Protože ta je jedinou kvalitou, která trvá v čase.

Pracuj, budˇ pilný a výsledek nechej pomalému pohybu, který stále prosívá vodu nečistou s drahými kameny, aby ty nakonec zazářily ve světle svého jasu.

Pavel Piekar, červen 2006



CHRONOLOGICKÝ SEZNAM GRAFICKÝCH CYKLŮ:

Apokalypsa         1982 - 1983 (inspirována Albrechtem Dürerem)

cyklus 12ti černobílých grafik, ve kterých jsou požity části z Dürerovi Apokalypsy - fragmenty jsou kompozičně, prostorově a výtvarně předělány


Ukřižování            1983

triptych inspirovaný M. Grünewaldem


Křížová cesta I      1987 - 1988

podle kreseb a fotografií autorových přátel vytvořeny a provedeny kompozice s tématem


Křížová cesta II    1988

stejný princip jako Křížová cesta I


Krajiny s akty        1988 - stálé téma

kompozice dle kreseb, vlastních a cizích fotografií, zasazené do krajiny s vodní plochou


Krajiny                  1988 - stálé téma

z místa, kde bydlí a pracuje a z jeho cest vzniká velké množství kreseb, ze kterých poté vznikají barevné linoryty


Křížová cesta III    1990 - 1991

stejný princip jako Křížová cesta I


Portréty                1992 - stálé téma

již 15 let se autor intenzivně zabývá portrétní tvorbou svých současníků a umělců z minulých století, portrétuje své oblíbené hudebníky, spisovatele, malíře a sochaře s tím, že za jejich portrét většinou přiřazuje kompozici, která portrét v popředá dotvaří


Děti                        1922 - stálé téme

v současné době má autor 3 děti (v roce 2010 staré: 22let, 19let a 9 let) a tento cyklus je jejich portrétní galerií od jejich narození po současnost


Architektura            1994 - stálé téma

citace z galerií - pohledy na starou architekturu měst, Amsterdam, Český Krumlov, Praha, Benátky, Řím


Benátky, Itálie        2000 - stálé téma

od roku 1999 pravidelně navštěvuje Itálii a tak vznikají grafiky s námětem moře a hlavně benátskou atmosférou, architekturou a citacemi z benátského umění